Het zit ‘m in de cijfers

Het zit ‘m in de cijfers

Hoe bepaalt u de prijs van een object? Kiest u voor ronde cijfers of werkt u liever met een psychologische prijs – omdat dit een positieve invloed op de verkoopleads zou hebben? Funda deed onderzoek naar psychologische prijsstelling en kwam tot een verrassende conclusie.

In de retailwereld weet men wel raad met psychologische prijszetting. Probeert u in de supermarkt maar eens een product te vinden dat níet eindigt op 99 of 95 cent. Waarom dit zo goed werkt? Omdat wij van links naar rechts lezen. Uit onderzoek blijkt dat het brein van de mens het eerste getal van een prijs het beste in zich opneemt, dit heet ‘left-digit orientation’. Vaak registreren we het cijfer achter de komma niet eens. Logischerwijs beschouwen we € 9,99 als een betere deal dan € 10,-.

Zou deze theorie ook werken voor duurdere producten? Niet echt. Deze psychologische prijszetting gaat op voor goedkope producten, waar men vaak geneigd is een impulsieve keuze te maken. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van Robert M. Schindler. Volgens deze hoogleraar Marketing associeert de mens exacte bedragen met een lagere prijs en ook lagere productkwaliteit. Dat is volgens hem de reden dat je bij luxemerken afgeronde prijsbepalingen ziet. Wanneer een product duurder is, is men erop gebrand vérder te kijken dan dat eerste cijfer.

Slimme zet of niet?

Maar hoe zit dat dan in de vastgoedwereld? Heeft het zin om een object van vier ton te prijzen als € 395.000,-? Enerzijds lijkt dit een slimme zet. Omdat funda in de zoekresultaten afrondt, verschijnt een psychologisch geprijsd object zowel in de zoekresultaten van een zoeker die tót vier ton zoekt en vanáf vier ton.

Maar dat betekent niet dat u direct op twee keer zo veel bezoek kunt rekenen. Garikai van Weydom is Marketing Analyst bij funda en deed onderzoek naar het psychologisch prijzen van objecten op basis van 84.000 koopwoningen die in het eerste kwartaal van 2019 op funda hebben gestaan. Hij bestempelde woningen als psychologisch geprijsd wanneer zij aan één (of meer) van deze drie voorwaarden voldeden: wanneer de laatste drie cijfers van de prijs geen nullen zijn, wanneer het derde cijfer een negen is, wanneer het tweede en derde cijfer samen hoger is dan 94.

Laat de cijfers in uw voordeel werken

Uit dit onderzoek komt naar voren dat 41,5% van de woningen op funda psychologisch geprijsd zijn. Deze woningen hebben volgens Garikai gemiddeld 15% minder paginaweergaven en gemiddeld 20% minder contactaanvragen dan wanneer er gekozen wordt voor een ronde prijsstelling. Daarmee lijkt het dat het psychologisch prijzen van objecten op funda een negatief effect heeft.

Twijfelt u of u een object voor € 395.000,- of € 400.000,- in de markt moet zetten? Probeer dan eens de laatste optie. Wie weet werken de cijfers in uw voordeel.

 

Bron: Funda

Terug naar blog

Gratis waardebepaling

Overweegt u uw huis of appartement te verkopen? Neemt u dan contact met ons op voor een gratis waardebepaling. Wij stellen de waarde van uw woning vast en maken aan de hand van uw wensen en situatie een ‘plan de campagne’ op. Deze service is kosteloos en verplicht u tot niets!

Contact

Contact

Wilt u uw woning verkopen of heeft u een andere vraag? Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact